De Volvo P1800 Cyan restomod die voor het eerst werd getoond in 2020 verscheen onlangs in “Jay Leno’s Garage”, waarbij Cyan Racing Managing Director Hans Bååth de ins en outs van de build uitlegde.
Deze auto begon als een Volvo P1800 uit 1964 en werd overgedragen aan Cyan Racing, het Zweedse raceteam dat voorheen bekend stond als Polestar, voordat Volvo die naam opnieuw toekende aan het huidige EV-merk. Het project vond zijn oorsprong in 2017 als een manier om een recent wereldkampioenschap en de verkoop van de wegautodivisie van het bedrijf aan Volvo te vieren, zei Bååth.
Volvo P1800 Cyaan
Volvo P1800 Cyaan
Volvo P1800 Cyaan
Uitgebreide modificaties begonnen bij de carrosserie. Een deel van de originele stalen unibody werd behouden, maar met versterkingen om het gebrek aan structurele stijfheid van de standaard P1800 aan te pakken, zei Bååth in de video, eraan toevoegend dat een deel van het staal een moderne formule is die niet beschikbaar was in de jaren zestig. En de carrosserie is volledig van koolstofvezel, waardoor het leeggewicht onder de 2200 lbs blijft. Hoewel de carrosserie er grotendeels standaard uitziet, is bijna alles veranderd ten opzichte van de originele P1800, legde Bååth uit. Zo werd de baan verbreed en kwamen de wielen dichter naar de hoeken toe voor betere proporties. En een brandstofcel leeft nu in de kofferbak.
Cyan Racing verving ook de standaard 1,8-liter turbo-4 door een moderne 2,0-liter turbo-4, afgeleid van een World Touring Car Championship (WTCC) racemotor, die hier 420 pk en 336 lb-ft koppel produceerde. Het is gehuisvest in een opmerkelijk schoon ogende motorruimte, met de turbo onder het uitlaatspruitstuk weggestopt. Dat is symbolisch voor de rijeigenschappen waar Cyan Racing naar streefde, zei Bååth, aangezien het doel was om de aandrijflijn een natuurlijke aanzuiging te geven.
De relatief compacte motor maakt ook een 47/53 gewichtsverdeling voor/achter mogelijk en drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde versnellingsbak. De handgeschakelde 5-versnellingsbak van de Australische firma Holinger werd speciaal gekozen vanwege het mechanische gevoel, zei Bååth.
Gevoel was hier de prioriteit, in plaats van rondetijden. Ingenieurs hadden wat dingen kunnen doen om de P1800 sneller te maken, maar de nadruk lag op het leuk maken, zei Bååth. De P1800 heeft geen tractiecontrole, antiblokkeerremmen en stuurbekrachtiging voor de remmen, maar als concessie voor het gemak heeft hij wel elektrische stuurbekrachtiging. Dat helpt bij het manoeuvreren op de parkeerplaats, merkte Bååth op.
Cyan Racing bouwde deze auto eenmalig, maar gaat nu in productie. Cyan Racing accepteert bestellingen, maar klanten moeten er minimaal $ 700.000 voor betalen. Dus als je het leuk vindt wat je hier ziet, begin dan met het plannen van een bankoverval.