Het Bluecruise-rijhulpsysteem van Ford krijgt enkele upgrades, waaronder de mogelijkheid om handsfree van rijstrook te wisselen.
Een nieuwe versie van het systeem, genaamd Bluecruise 1.2, zal dit najaar arriveren, te beginnen met de Ford Mustang Mach-E uit 2023, zei Ford donderdag in een persbericht. Een Activeglide 1.2-versie voor Lincoln zal ook volgen.
Met het verbeterde systeem kunnen bestuurders volgens Ford eenvoudig van rijstrook wisselen door op de richtingaanwijzerhendel te tikken. Bluecruise zal ook rijstrookwisselingen voorstellen bij het volgen van langzaam rijdend verkeer. Deze functionaliteit is vergelijkbaar met wat al beschikbaar is van het rivaliserende General Motors Super Cruise-systeem.
2023 Ford Mustang Mach-E
Bluecruise 1.2 en Activeglide 1.2 voegen ook voorspellende snelheidsondersteuning toe, die automatisch de snelheid aanpast bij het naderen van scherpe bochten. Het systeem zal de bestuurder van tevoren een signaal geven, zodat ze weten waarom het voertuig vertraagt, merkte Ford op.
Een derde nieuwe functie is de herpositionering in de rijstrook, die het voertuig weghaalt van de voertuigen in aangrenzende rijstroken. Het is handig bij het reizen naast bredere voertuigen, zoals semi-vrachtwagens, merkte Ford op.
Naast de nieuwe functies verbeteren ingenieurs voortdurend de kaarten waar Bluecruise op vertrouwt met over-the-air (OTA) updates. Bluecruise werkt alleen op vooraf in kaart gebrachte stukken snelweg, met momenteel meer dan 130.000 mijl beschikbaar, volgens Ford.
Ford Blue Cruise en Lincoln Activeglide-kaart
Net als voorheen moet Bluecruise, zelfs op een gekwalificeerd stuk snelweg, rijstrookmarkeringen kunnen identificeren en bevestigen dat de bestuurder zijn ogen op de weg houdt om te werken.
Tot nu toe hebben 75.000 Ford- en Lincoln-bezitters Bluecruise of Activeglide ingeschakeld, met meer dan 16 miljoen handsfree mijlen geregistreerd tot eind augustus, volgens Ford.