BMW heeft vrijdag de eerste details bekendgemaakt over het nieuwe batterijontwerp van de zesde generatie. Tegen het midden van het decennium belooft de batterij van de zesde generatie aanzienlijke prestatieverbeteringen ten opzichte van het huidige ontwerp van de vijfde generatie dat wordt gebruikt in de nieuwste elektrische voertuigen van de autofabrikant, zoals de 2022 BMW iX en 2022 BMW i4.
De nieuwe batterij houdt vast aan de bekende lithium-iontechnologie, maar heeft een ontwerp met ronde cellen dat verpakkingsvoordelen biedt ten opzichte van het huidige prismatische celontwerp dat BMW gebruikt, iets dat ‘pack to open body’ wordt genoemd.
In de eigenlijke cel is het siliciumgehalte aan de anodezijde en het nikkelgedeelte aan de kathodezijde verhoogd, terwijl het dure kobalthoudende gedeelte is verlaagd. Het kobalt kan indien nodig ook worden vervangen door lithium-ijzerfosfaat.
Volgens de automaker vertaalt het nieuwe ontwerp zich in een verbetering van 20% in de volumetrische energiedichtheid van de cel. De autofabrikant schat ook dat het bereik met 30% zal worden verbeterd ten opzichte van een batterij van de vijfde generatie van vergelijkbare grootte en gewicht.
Een ander belangrijk voordeel van de nieuwe batterij is de overstap naar een elektrische architectuur van 800 volt, iets wat steeds meer autofabrikanten gebruiken omdat het DC-snelladen met hoge snelheden mogelijk maakt. BMW heeft geen specifiek tijdscijfer genoemd, maar zei dat het opladen van een batterij van 10% -80% ongeveer 30% sneller zou moeten zijn dan het nu is.
De ontwikkeling van batterijen vindt plaats in BMW’s Battery Cell Competence Center in München, Duitsland. BMW zal ook verantwoordelijk zijn voor de productie van de batterijen, die zullen worden afgehandeld door zes fabrieken met elk een jaarlijkse capaciteit tot 20 gwh. De zes fabrieken zullen gelijkelijk worden verdeeld over China, Europa en Noord-Amerika en zullen zowel nieuwe als gerecyclede materialen voor de batterijen gebruiken. Deze laatste factor, in combinatie met het nieuwe celontwerp, betekent dat de productiekosten van de batterij tot 50% kunnen worden verlaagd in vergelijking met de batterij van de vijfde generatie, aldus BMW.
BMW zal de nieuwe batterij introduceren in een familie van EV’s met de codenaam Neue Klasse, Duits voor ‘Nieuwe klasse’. De eerste van de Neue Klasse EV’s komt in 2025 en omvat een sedan in het segment van de 3-serie en een sportieve SUV.