De X1 werd door sommigen beschouwd als het lelijke eendje van de BMW-familie, vooral tijdens de E84-generatie die tussen 2009 en 2015 werd verkocht. Dat was niet langer het geval met de volgende F48, terwijl de nieuw uitgebrachte U11 een warm welkom kreeg van fans van de Beiers merk. De marktintroductie is gepland voor volgende maand, maar veel dealers hebben de compacte crossover al op hun showroomvloeren staan.
Dat is het geval met een BMW-dealer uit Bratislava, Slowakije, aangezien hij onlangs een glanzende nieuwe 2023 X1 in de vorm van xDrive23i in ontvangst heeft genomen. Het is het krachtigste benzinemodel dat beschikbaar zal zijn bij de lancering, en de M35i zal die rol volgend jaar op zich nemen met een bijgewerkte B48-motor met naar verluidt 315 pk. Deze heeft 218 pk op de tap, wat goed is voor een 0 tot 62 mph (100 km/h) in 7,1 seconden en een topsnelheid van 145 mph (233 km/h).
Wat deze 2023 X1 net iets specialer maakt, is de kleurkeuze aangezien Cape York Green debuteert met BMW’s instapmodel crossover. Bovendien zijn die 20-inch wielen de grootste die ooit vanuit de fabriek op een X1 zijn gemonteerd. Met het M Sport-pakket heeft hij ook Shadowline-upgrades om bepaalde delen van het lichaam te verduisteren, waaronder de nierengrille.
Het interieur vertegenwoordigt een belangrijke afwijking van de oude X1 aangezien deze is uitgerust met BMW’s Operating System 8. Zoals we al hebben gezien in de 2 Serie Active Tourer, maakt hij een einde aan de iDrive-controller. Dit zal niet de norm worden, aangezien het Duitse luxemerk heeft gezegd dat sommige modellen de draaiknop zullen blijven hebben, dus het zal niet helemaal verdwijnen.
Net als in de minivan zijn de twee schermen een tikkeltje kleiner dan wat je op een 3-serie LCI of een duurder BMW-model zult vinden. Het volledig digitale bestuurdersdisplay meet 10,25 inch en gaat vergezeld van een 10,7 inch touchscreen. Deze laatste dient als enige toegangspoort tot de klimaatinstellingen, aangezien er geen aparte bedieningselementen meer zijn. Zoals u kunt zien, is de middenconsole sterk vereenvoudigd om het aantal fysieke knoppen aanzienlijk te verminderen.
Over het algemeen vertegenwoordigt de U11 een belangrijke afwijking van het model dat hij vervangt en verwelkomt hij ook in een volledig elektrische iX1. Bovendien zal die toekomstige M35i die we eerder noemden, de eerste M Performance X1 ooit zijn. Voeg aan de mix een paar plug-in hybride aandrijflijnen toe en BMW maakt echt zijn belofte waar om de “Power of Choice” te bieden door voor bijna iedereen te zorgen.