Laadpaal installeren is niet voor amateurs
Of zou je dat zelf kunnen, met behulp van een technische vriend? Het gaat hier wel over stroom en vaak over krachtstroom. Die bekabeld de grond in moet, vanaf je meterkast naar de laadpaal. Een hele onderneming als je zelf geen vakkundig elektricien en installateur bent. Een laadpaal installeren is voorbehouden aan mensen die dagelijks professioneel met stroom omgaan. Dat karwei kun je beter uitbesteden en je bezighouden met zaken die jij moet gaan bepalen. Waar zet ik zo’n paal neer?
Hoe verder de laadpaal van huis, hoe duurder de installatie
De beste plek is natuurlijk netjes naast de oprit. Je schuift de auto aan het eind van de dag naast de paal en het laden kan beginnen. Maar wat nu als de oprit wel dertig meter verwijderd is van je meterkast? Dan wordt een laadpaal installeren geen goedkoop werkje. Want de krachtstroom moet dan liefst dertig meter ingegraven worden. Ondertussen kom je onderweg van alles tegen (tuinmuurtje, boomwortels) en de kabel moet wel doorgelegd. Er komen dan nogal wat extra materiaal- en graafkosten bij kijken. Check dan ook of je de auto ook kwijt kan op een gunstiger plek, bijvoorbeeld naast de muur waar je meterkast zich ook bevindt. Wellicht is je muur ook deel van je garage, dat maakt het nog goedkoper. Want dan hoef je alleen maar met de kabel door de muur heen en kun je je paal meteen plaatsen.
De kortste weg scheelt geld
Nou, dan hoef je dus geen paal te plaatsen. Als je rechtstreeks door de muur kunt, mag je aan de andere kant een wallbox monteren. Een wallbox is eigenlijk exact hetzelfde als een laadpaal, alleen staat die niet op een poot maar zit die tegen de muur aan. In dit geval kun je de auto in je garage of schuur rijden en hem dan gaan laden. Dit is de goedkoopste manier om je laadbox te installeren.
Krachtstroom als plus bij het laadpaal installeren
Een laadpaal installeren is meer dan een kast ergens neerzetten en verbinden met stroom. Je hebt wel goede stroom nodig, liefst krachtstroom. En dan ook nog met de goede ampères erbij. Want dan kun je gaan snel laden. Of je nu 25A neemt of 32A, je laadt met krachtstroom sowieso veel sneller dan met gewone stroom. Het kan dus zijn dat er ook installatiewerk in je meterkast verricht moet worden. Of je koopt een laadpaal of box die geschikt is voor zonnepanelen. Ook daar zijn weer installatiekosten aan verbonden. Het is gelukkig een eenmalig karwei en daarna rijd je lekker goedkoop.