Voor het modeljaar 2023 zal de Toyota GR Supra een nieuwe optie aan de lijst toevoegen, een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak die beschikbaar is op de Supra 3.0 en 3.0 Premium, zij het niet op het basismodel Supra 2.0.
“Toen we de GR Supra in 2019 onthulden, maakten we gebruik van een historisch naambord voor Toyota”, zei Mike Tripp, vice-president van Toyota Vehicle Marketing and Communications. “Maar we kregen regelmatig de vraag of er een handmatige versie zou komen. We hebben die feedback onmiddellijk ter harte genomen en zijn begonnen met de ontwikkeling ervan, en we zijn blij dat we klanten nu de perfecte aanvulling kunnen bieden voor Supra’s krachtige motor met hoog koppel en een handgeschakelde zesversnellingsbak.”
Maar het is niet alleen de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak als optie die nieuw is voor het modeljaar 2023 van de GR Supra, naast de toch al opvallende looks zullen er ook nieuwe kleuren en speciale edities worden gelanceerd, zoals de gelimiteerde A91-MT-editie model dat exclusief zal worden gebouwd voor de modeljaar 2023, op MT 3.0 en 3.0 Premium kunt u kiezen voor een van de standaard Supra-kleuren, maar u zult verleid worden door een nieuwe Stratosphere Blue-kleur, die ook beschikbaar zal zijn op Supra 2.0, terwijl de A91-MT Edition beschikbaar zal zijn in een verbluffende Burnout (mat wit) en CU Later Grey, twee zeer indrukwekkende kleuren op deze sportwagen.
De GR Supra MT kan nu worden besteld bij officiële Toyota-dealers met een adviesprijs van $ 52.500 van de fabrikant vóór opties op het GR Supra 3.0 Base MT-model (de GR Supra 2.0 wordt geleverd met een adviesprijs van $ 43.540), de GR Supra 3.0 Premium MT is een beetje duurder vanaf $ 55.650, terwijl de top van de lijn GR Supra 3.0 A91-MT de prijs verhoogt naar $ 58,345
Er is een reden waarom de handgeschakelde versnellingsbak alleen wordt aangeboden op het GR Supra 3.0-model, namelijk omdat deze is ontwikkeld door Toyota GAZOO Racing Engineers werken nauw samen met Toyota Motor Europe en de gerenommeerde Duitse transmissieleverancier ZF, specifiek om te passen bij de kracht- en koppelkenmerken van zijn 3,0-liter 382 pk zescilinder-in-lijn, vandaar dat deze transmissie niet beschikbaar is op de 2,0-liter versie. Het technische team combineerde een bestaande transmissiebehuizing en versnellingsset, ontwikkelde een nieuwe schakelhendel en verwijderde elementen die niet nodig waren, zoals het akoestische pakket, dat het gewicht verminderde, waardoor de met de hand uitgeruste Supra op 3.389 pond kwam. Het hart van de transmissie is een nieuw ontworpen koppeling met grote diameter en een versterkte diafragmaveer. Met een groter wrijvingsoppervlak en een sterkere veer, heeft dit nieuwe onderdeel het hoge prestatievermogen dat geschikt is voor gebruik met de GR Supra-motor met hoog koppel.
Deze versie van de GR Supra wordt standaard geleverd met een Intelligent Manual Transmission (iMT) geprogrammeerd met nieuwe software die voorrang geeft aan sportieve prestaties. een terugschakelen, dezelfde software zal automatisch rev-matching uitvoeren om consistente prestaties te bieden, als je er echt zeker van bent dat je weet wat je doet, en je geen elektronische gadgets nodig hebt om perfect te schakelen, kun je de iMT uitschakelen in Individuele modus.
Vervolgens hebben de introductie van modellen, zoals de GR Corolla en de GR86 coupé, de speciale kwaliteiten versterkt die het merk GR definiëren, auto’s die zijn geboren uit een passie voor autorijden en rechtstreeks putten uit de wereldkampioenschappen winnende expertise en ervaring van TOYOTA GAZOO Racing. Bij de lancering werd de 2020 GR Supra aangeboden met een zescilinder-in-lijnmotor van 335 pk en 365 lb.-ft. koppel gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. In 2021 verhoogde het GR-team de 3.0 Supra tot 382 pk en 367 lb.-ft. van koppel en introduceerde een turbocharged viercilinder GR Supra 2.0 met 255 pk en een stevige 295 lb.-ft. van koppel.
Hoewel de auto en zijn prestaties wereldwijd veel lof hebben gekregen van zowel de media als de fans, bleef het onvermijdelijk de vraag of er een handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar zou zijn. Nu het officieel is, betekent de toevoeging van een handmatige transmissieoptie aan de Supra-reeks dat Toyota alle drie de Amerikaanse GR-modellen zal aanbieden met een stick, die standaard is op de GR Corolla en beschikbaar is als optie op GR86.
Met de automaat is het mogelijk om de tweede versnelling te gebruiken bij het bergopwaarts wegrijden wanneer tegenovergestelde wielen zich op oppervlakken met verschillende gripniveaus bevinden – wanneer de auto bijvoorbeeld geparkeerd staat op een gedeeltelijk ijzige weg, verloopt de voortgang soepel en vrijwel geen terugrollen of wielslip . Bij een handgeschakelde versnellingsbak moet de eerste versnelling worden gebruikt en het loslaten van de koppeling brengt een groter risico op wielspin met zich mee. Om dit probleem aan te pakken, hebben de Toyota-ingenieurs het TRAction Control-systeem (TRAC) van de auto afgesteld om een soepele werking te bereiken die vergelijkbaar is met die van de automaat. Het systeem is ook geoptimaliseerd voor het kenmerkende hoge motorkoppel, de brede banden en de achterwielaandrijving van de GR Supra.
Het karakter van de auto bij het accelereren uit een bocht is een belangrijk element in de ‘Fun to Drive’-kwaliteit die Toyota voor de GR Supra heeft ontwikkeld. Voor de nieuwe handmatige versie was de tractiecontrole opnieuw de focus om een ideale balans tussen wendbaarheid en stabiliteit te garanderen bij het verlaten van een bocht op het gaspedaal. TRAC-interventie is gekalibreerd om de stabiliteit te helpen behouden – zodat de auto trouw aan de door de bestuurder beoogde lijn kan blijven – terwijl de juiste hoeveelheid vermogen wordt geboden voor een sportieve ervaring.
De ambitie om de GR Supra leuk te maken om in de meest veeleisende scenario’s te rijden, heeft bijgedragen aan de introductie van een nieuwe Hairpin+-functie. Dit is ontworpen om meer vrijheid en beloning te bieden bij het nemen van krappe bochten op een oplopende helling (meer dan 5%) met een wegdek met hoge wrijving. Meer “freewheel”-spin kan dergelijke routes aangenamer maken om te rijden, dus Toyota heeft de motorkoppelregeling geoptimaliseerd om een groter verschil in wielspin tussen de linker- en rechterbanden mogelijk te maken.
Om de mogelijkheid van “snap-off” overstuur tegen te gaan – iets dat misschien moeilijk te controleren is met alleen de Vehicle Stability Control (VSC) van de auto – is een Anti-Roll Program (ARP) aangenomen voor zowel de handmatige als automatische versies van de GR supra. Dit grijpt op een eerder moment in met de VSC om een plotseling verlies van grip tegen te gaan wanneer de high-response ophanging van de auto wordt gebruikt.
Op alle niveaus kunnen bestuurders kiezen uit de modi Normaal, Sport en Individueel die de gasrespons, demping van de ophanging en stuurbekrachtiging aanpassen. Bovendien bevatten de klasse 3.0 en hoger een Adaptive Variable Suspension (AVS) met sensoren die voortdurend veranderingen in het rijgedrag en de toestand van het wegdek detecteren, en magneetventielen regelen de dempingskracht van de schokdempers nauwkeurig. In klasse 3.0 en hoger biedt de NORMAL-modus een hoog niveau tussen voertuigstabiliteit en soepel rijcomfort, waardoor sportief rijden mogelijk wordt zonder in te boeten aan comfort. De SPORT-modus realiseert een geruststellende en vlakke voertuighouding met een onderdrukte rolbeweging en rijden met een meer wendbare stuurrespons.
De speciale editie van de A91-MT zal een 500-eenheid zijn, een limited-run model dat is uitgerust met exclusieve hazelnootkleurige, met leer beklede stoelen, een pookknop met GR-logo en een akoestisch afgestemd premium JBL-geluidssysteem met 12 luidsprekers. Aan de buitenkant accentueren een rode ‘Supra’-badge en rode GR Supra-emblazoned remklauwen het extreme, gecondenseerde ontwerp. Hij wordt aangeboden in twee exclusieve kleuren, Burnout en CU Later Grey, en is uitgerust met unieke gesmede 19-inch Frozen Gunmetal Grey wielen. Onder de motorkap voegen rode strut-torenbeugels nog een accent toe aan de toch al gedurfde Supra.
Alle 2023 GR Supra 3.0-modellen, zowel de AT- als de MT-versie, zullen profiteren van een opnieuw afgestelde ophanging met herziene schokdempers voor een betere rolbalans en rijcomfort. Ook de mechanische componenten in de elektrische stuurbekrachtiging en de werkingsparameters van het systeem zijn opnieuw afgesteld. Alle 3.0-modellen hebben standaard een actief sportdifferentieel achter.
De 3.0 MT zal worden uitgerust met nieuwe 19-inch gesmede aluminium wielen en zal verkrijgbaar zijn in eerder beschikbare standaard- en premiumkleuren plus de nieuwe Stratosphere Blue-kleur. Aan de binnenkant zijn verwarmde, met zwart leer beklede stoelen nu standaard. De 3.0 Premium heeft alles wat je op de 3.0 aantreft, plus een rood en zwart met leer bekleed interieur, een full-color heads-up display, een akoestisch afgestemd JBL-geluidssysteem met 12 luidsprekers en standaard Qi Wireless-oplader.
Supra Connect is ook beschikbaar. Deze geavanceerde technologiesuite is ontworpen om u te helpen meer uit uw GR Supra 2.0 en 3.0 te halen met Safety and Technology Package, evenals de 3.0 Premium en A91-MT Edition en omvat functies zoals automatische noodoproep, realtime verkeersinformatie, pechhulp en de beschikbare Supra Connect iPhone®-app om de deuren te vergrendelen/ontgrendelen en de functies Ventilation Now en Ventilation Timer te activeren.